VVD Lisse - Zonneweides en windmolens en hoe gaan we in Lisse van het gas?

Waar komen zonneweides en windmolens en hoe gaan we in Lisse van het gas?

Ja, inmiddels zijn we aangekomen bij het opstellen van een Lokale Energie Strategie!

Na het Klimaatverdrag van Parijs (2015), het Nationale Klimaatakkoord (2019) en de Regionale Energie Strategie (2021) dienen we nu aan de slag te gaan met de Lokale Energie Strategie. Het gaat hierin om de duurzame opwek van elektriciteit via zon en wind (kerncentrales, waterstof, enz. maken hier geen deel van uit).

In de (concept) Regionale Energie Strategie staat hoeveel zonne- en windenergie er hier kan worden opgewekt en wat daarvoor MOGELIJKE locaties zijn. Het is nu aan de gemeente Lisse om in gesprek te gaan met inwoners en bedrijven om vorm te geven aan CONCRETE opweklocaties.

Dat ook in onze streek zonne- en windenergie gaat worden opgewekt staat inmiddels wel vast. De VVD-Lisse zou echter graag zien dat er landelijk wordt ingezet op (o.a.) kernenergie, zodat we MINDER zonneweides en windmolens nodig hebben en deze onze mooie streek niet verpesten.

Daarnaast moet in een Transitievisie Warmte worden aangeven, hoe we in de Lisse van het gas af denken te gaan. Dit is een vraagstuk waarbij de VVD grote problemen aan de horizon ziet. We weten niet hoe we dit moeten gaan doen, we weten niet of er straks wel uitvoerende mensen zijn die het kunnen “maken” en we weten niet wat onze keuzes kosten en wie ze gaan betalen. Maar een ding staat vast: er zijn enorme kosten mee gemoeid, er zijn tegenvallers bij proeftrajecten en sinds de gemeenteraad hier een beetje mee bezig is zijn er nieuwe of andere inzichten t.a.v. waterstof, kernenergie en het verbranden van biomassa. Ook zijn er onduidelijkheden over restwarmte en geothermie en spreken verschillende rapporten elkaar tegen: waar de een positief is over een kans, zegt de ander dat het allemaal niet zo rooskleurig is.

Hoe dan ook, straks moeten we misschien wel de belangrijkste beslissing van deze eeuw (tot nu toe) nemen. Daar hebben wij grote moeite mee, net zo als we er nu grote moeite mee hebben om hiervoor kaders mee te geven. Afgelopen donderdag hebben we met gelukkig bijna de gehele gemeenteraad, de planopstellers vooral mee gegeven dat de plannen, haalbaar en betaalbaar moeten zijn en dat er draagvlak voor moet zijn of worden gecreëerd bij de Lissese bevolking.