VVD Hillegom - De notitie ‘Mantelzorgondersteuning en –waardering 2022.

Op 1 december 2020 heeft het college de regeling 'Huishoudelijke Hulp Toelage. Ondersteuning voor mantelzorgers 2021' vastgesteld. Deze regeling werd betaald uit incidenteel budget, dat eerder vanuit de Rijksoverheid is ontvangen. De verwachting is dat het subsidieplafond van deze regeling in de loop van 2021 wordt bereikt. Er is daarom gekeken naar het totaalplaatje van de huidige mantelzorgondersteuning en -waardering en de middelen die hiervoor beschikbaar en eventueel nog nodig zijn. In de notitie werd een voorstel gedaan voor de structurele aanpak van mantelzorgondersteuning. Wil je de volledige info vanuit de notitie lezen dan kan dit op de gemeente site;

Voor VVD Hillegom deed fractievoorzitter Louise Pijnacker de woordvoering. Zij gaf aan dat het als gemeente niet alleen een wettelijke taak is zorg te dragen voor goed beleid als het gaat om mantelzorg

maar ook een morele taak , want mantelzorgondersteuning verdiend een structurele aanpak en duurzame waardering.

Het voorstel is wat VVD Hillegom betreft dan ook zorgvuldig en weloverwogen opgesteld, samen met Welzijn én mantelzorgers, wat ons betreft verdiend dit steun.

Echter heeft VVD Hillegom wel gepleit voor een wijziging. Het betrof het punt in de notitie mbt de VVV bon die jaarlijks uitgereikt wordt. Dit is ook meegenomen in het onderzoek van Welzijn en VVD Hillegom heeft ervoor gepleit om de jaarlijkse VVV bon om te zetten in een lokale mantelzorgpas. Hier zijn goede ervaringen mee in buurgemeentes (o.a. Noordwijk) en wij vinden dat ook binnen onze gemeente dit een mooi alternatief zou zijn, zo steunen we niet alleen de mantelzorgers maar ook de lokale ondernemers! (win win).  Wel gaf VVD Hillegom daarin mee,  zoals welzijn ook benadrukte in haar verslag, dat het mantelzorgcompliment met behoud blijft van de persoonlijke uitreiking.  De wethouder (en ook andere fracties) reageerde positief op het voorstel van de VVD en de wethouder deed een toezegging dat hij deze vorm van waardering verder gaat onderzoeken want hij zag ook zeker een meerwaarde in deze win- win actie. Mooi resultaat !