VVD Lisse - Reactie VVD op de kadernota.

© foto : Sven van der Vlugt

Reactie VVD op de kadernota

‘Daarna kiezen wij graag voor een vernieuwd college. Met oog voor de langetermijnplanning. Met voldoende besef van urgentie. En het vermogen dit ook te gebruiken. Met minder leunen op de ambtelijke organisatie en externe adviseurs en rapporten. Met meer regie en verbindend vermogen en met meer visie.’

Dit is de afsluiting van onze bijdrage over de kadernota 2022 tijdens de raadsvergadering. Lees het volledige stuk.

Fractievoorzitter Wim Slootbeek tijdens de gemeenteraad :

Voorzitter, wij dachten het voor het college gemakkelijk te maken door in onze schriftelijke beschouwing concrete vragen te stellen. In zijn reactie hierop zien wij echter dat het voor het college opnieuw onmogelijk lijkt om concreet en met richting gevende toezeggingen te reageren.

Onze vraag was: ‘Wil het college zo exact mogelijk benoemen welke projecten u tot maart 1) gaat afronden, 2) gaat doorzetten en 3) gaat opstarten.’ Drie rijtjes dus.

Dit refererend aan de eigen woorden van het college in de kadernota.

De reactie van het college is vervolgens:

‘De komende periode willen we onder andere samen met u verder afwerken, afronden of in gang zetten’….  en vervolgens komt het college met een hele riedel aan projecten die we successievelijk ook al in de kadernota hebben gelezen. Heel algemeen. Alles op één hoop’. En zonder duiding over tijd en ambitie.

En daar zien wij opnieuw de zwakte van dit college. Alles wordt op één hoop gegooid in een niet bestaande onoverzichtelijke langetermijnplanning. Want planning? Het is meer een verzamelbak van onderwerpen die zelfs niet compleet is. Het college is sterk gericht op het afhandelen van onderwerpen die zich op enig moment aandienen. Vanuit landelijke of regionale opdrachten. Of omdat de ambtelijke organisatie op dat moment de benodigde stukken aanlevert. Het ontbreekt aan besef van planning en urgentie. En de rol als aanjager en regisseur door het college wordt node gemist.

Waarom komt het college niet concreet met onderwerpen waar zij in deze periode zeker tot besluitvorming toe wil komen? Of waarvoor vaste contracten worden afgesloten? Of waar het huidige college beslist tot afronding wil komen?

Dan verwachten wij toezeggingen voor thema’s als De Beukenhof, de ontwikkelingen van Swets en Zeilinger en Dever Zuid-Geestwater, de omgevingsvisie, de regionale economische agenda en substantiële verbeteringen in jeugdzorg.

Met voldoende sturing en regie, en met wat meer ambitie zijn dat toezeggingen die het college bijna risicoloos kan doen.

Voormalig wethouder van der Laan heeft in de afgelopen jaren voor snelle woningbouw de zogenoemde quickwins in het leven geroepen. Leuke kleinschalige nieuwe en snel grijpbare projecten om de woningtoename voor enkele doelgroepen iets aan te jagen.

Tot onze stomme verbazing komt het college hierover in haar reactie met voorbeelden als:

‘De door quickwins ingezette versnelling heeft ervoor gezorgd dat Nieuw Meerzicht zich in de afrondende fase bevindt, dat we gestart zijn met de laatste fase van de Waterkanten, dat er gebouwd wordt op het ELKA-terrein en dat er volop planontwikkeling plaatsvindt rond Swets en Zeitlinger en voor Dever Zuid-Geestwater’

Zijn dit plotseling de door het college bedoelde quickwins? Waarom is het college collectief niet scherper op het schrijven van deze onzin?

Het college en de raad zijn beiden ervan doordrongen dat het met de financiële positie van de gemeente Lisse zorgwekkend is gesteld. Enige verlichting komt er door extra financiële bijdragen vanuit het rijk voor 2021 en 2022.

Wij zouden het schandalig vinden wanneer het rijk binnen afzienbare tijd niet voor een langere periode voldoende structurele middelen gaat toezeggen. Maar dan nog, we zijn er nog lang niet.

Binnen de eigen begroting moet gezocht worden naar mogelijke besparingen. Moeten er keuzes gemaakt worden over ons voorzieningenniveau. Moet er gekeken worden naar formatie en effectiviteit van onze organisatie. Moeten de bij herhaling ingevlogen externe deskundigen en dure onderzoeksrapporten nader worden beschouwd. En vragen alle verbonden partijen om onderzoek naar mogelijkheden tot het pragmatisch verbeteren van de bedrijfsvoering. Hierbij moeten ook de gemeenschappelijke taken kritisch worden beschouwd.

Dit vraagt om toekomstbestendig begroten in combinatie met visie en met urgentie.

Wanneer wij echter lezen dat de uitwerking van diverse onderwerpen meer tijd vraagt dan voorzien. Dat er gezien de omvang van de opgave een bijgewerkt plan van aanpak wordt voorgelegd. Dat de keuze wordt gemaakt voor zorgvuldigheid en niet voor snelheid. En er nadere vergelijkingen gemaakt moeten worden met andere gemeenten…. dan maken wij ons grote zorgen!

Dit college doet enorm zijn best en heeft het goed met de gemeente en haar inwoners voor. Maar dit college zit op een boemeltrein en heeft het stuur zelf onvoldoende in handen. Het gevolg hiervan is dat onderwerpen opportunistisch, ambtelijk gedreven en met onvoldoende sturing en regie worden benaderd. Wij wensen het college veel succes hiermee richting maart 2022.

Voorzitter, tot zover onze bijdrage.

Voor onze schriftelijke reactie op de kadernota zie bijlage : <algemene beschouwing VVD>

Voor de schriftelijke reactie van het college zie bijlage : <reactie college op de beschouwingen>