VVD Hillegom - Neerslachtigheid jongeren in Coronatijd onder de aandacht.

Neerslachtigheid jongeren in Coronatijd onder de aandacht.

VVD Hillegom fractievoorzitter Louise Pijnacker vroeg het college tijdens het raadscommissie vragenkwartiertje of de gemeente kan faciliteren in het organiseren van een thema bijeenkomst 'Omgaan met neerslachtigheid bij jongeren in Coronatijd'.

De VVD heeft de laatste tijd de nodige signalen gekregen over forse toename van depressiviteit bij deze doelgroep als gevolg van(beperkingen door) het virus. Jongeren lopen daar, vertelde Pijnacker (zelf werkzaam in de jeugd- en jongerenzorg) mee rond maar durven zich vervolgens niet bij hulpverleners te melden waardoor hun psychische klachten ernstiger worden.

"Om daadwerkelijk iets tastbaars te doen met deze zorgelijke signalen zou het wenselijk zijn om iets laagdrempeligs te organiseren, zoals een inloop of speciale bijeenkomst in een vrije setting als bijvoorbeeld het Fioretti College of desnoods digitaal via Instagram. De gemeente zou op die manier kunnen aangeven oog te hebben voor deze problemen en er ook iets mee te willen doen" aldus de VVD voorvrouw.

Wethouder Jan van Rijn (BBH) gaf in eerste instantie als reactie de door het liberale raadslid opgevangen signalen voor Hillegom niet te herkennen. Van Rijn zei het daarom lastig te vinden om aan haar verzoek te kunnen voldoen.

De vraagstelster antwoordde te begrijpen dat de wethouder de signalen niet herkent omdat de jongeren zich immers niet melden. "Ik vraag U niet perse zo'n bijeenkomst zelf op poten te zetten maar of U eventueel een derde partij zou kunnen benaderen die bij hen te willen organiseren. Ik wil als raadslid wel als 'go between' fungeren tussen de betreffende jongeren en U. Wellicht kunnen we dan  gezamenlijk bekijken of een organisatie daar vervolgens iets mee kan" bood Pijnacker aan. " In  zo’n opzet kan ik me wel vinden" antwoordde de portefeuillehouder.

“Prima, dan gaan we ermee aan de slag" reageerde Louise Pijnacker. Wellicht komt het dus binnen afzienbare termijn tot de door haar fractie gewenste thema bijeenkomst.