VVD Hillegom - Wonen en verkeer 1.

Wonen en verkeer 1

Woongenot en rustige wegen, hoe dan?

Wat willen we graag? Een fijn huis voor iedereen en normaal woonwerk verkeer. Geen files en een heerlijke plek voor onszelf. Wonen en verkeer ligt zo dicht bij elkaar.

Het integreren van duurzame bouw en mobiliteit blijkt lastig.  Ander beleid en andere normen vormen vaak een blokkade. Het is druk op de weg en er zijn woningen te kort. Dit los je niet 1,2,3 op.

In Hillegom is geen ruimte voor grootschalige nieuwbouw. Dat zou ook de mobiliteit niet ten goede komen. Er moet een stevige oplossing gevonden worden voor de ontsluiting. Uiteraard betekent dit meer asfalt, een brug of een tunnel en daar gaat groen mee verloren.

Maar de winst in ons dorp is vele malen groter. Bedrijven moet je tegemoet komen met een betere doorstroming. Dat levert iedereen veel op. De ondernemers, maar ook onze inwoners. Bedrijven kunnen beter plannen,  inwoners staan minder in de file elke spits en staten zijn weer rustig en veilig.

Alle kleinere maatregelen, om doorstroming te verbeteren, aanpakken. Denk aan het verbreden van fietspaden. Er gaan zoveel mensen en scholieren op de fiets, ook op het fietspad is het druk. Gelukkig zijn we een sportief volk. Het elektrisch fietsen is explosief gegroeid. En ja, weer wat asfalt erbij. Maar ook hier is de winst enorm. Hoe meer mensen op de fiets, hoe beter, maar dan wel op een veilige manier.