VVD Lisse - Van het Gas af – Transitievisie Warmte 1.0.

© transitiecastricum.nl

Van het Gas af – Transitievisie Warmte 1.0

Afgelopen raadsvergadering is met het vaststellen van de Transitievisie Warmte 1.0 een eerste stap gezet op weg naar een CO₂-neutrale en aardgasvrije gebouwde omgeving in 2050. Gezien de hoge gasprijzen en het nieuws dat er sowieso geen warmtenet komt vanuit Rotterdam naar Leiden, een heel actueel thema.

De VVD kijkt hier altijd een beetje met gemengde gevoelens naar, omdat nog niemand weet welke kant we op moeten gaan, wat het gaat kosten en er op heel veel verschillende manieren naar dit onderwerp wordt gekeken. Nou met deze transitievisie warmte gaan we nog niet zo heel veel kanten op. We gaan voornamelijk energie besparen en onderzoeken doen:

“1) we gaan aan de slag met energie besparen, 12% in 2025 en 15% in 2030 ten opzichte van 2014;

2) we gaan onderzoek doen naar de wenselijkheid en kansrijkheid van warmtenetten;

3) we gaan onderzoek doen naar een duurzaam gasnet;

4) we denken vooruit, maken slimme keuzes, volgen ontwikkelingen en innovaties.”

Met zo’n besluit kan natuurlijk iedereen instemmen. Het is een beetje een “oppervlakkig” stuk en dat is op dit moment prima. In het stuk wordt aangegeven:

“We zien de energietransitie als een reis. We kennen de bestemming maar we weten nog niet hoe we er zullen komen. We verwachten dan ook dat de doelen en uitgangspunten gaan veranderen.”

Wel, als we met z’n allen zo op reis gaan dan gaat de VVD graag mee.